mandag den 9. december 2013

Honningkagefigurer med pynt - jul i børnehøjde!

Jeps, det er jul! - og jeg er faktisk slet ikke til de der pynte-småkager, som altid er overpyntet og lidt trælse... MEN nu har jeg jo altså en søn på 2, så vi skulle selvfølgelig også bage dem! Sputnikken var med hele vejen og han var vild med det!

Da vi skulle pynte havde jeg glasuren klar og 6 små glas med forskellige pyntekrymmelnoget! Sputnikken fik så lov til at pynte præcist, som han havde lyst til. Det var en fantastisk oplevelse for os begge - tror jeg - og han gjorde meget ud af hver enkel, og sagde pænt til, når han nu var færdig med den enkelte! DEJLIGT!

Opskriften er forresten fra AMO´s julebog! Jeg tror måske, at jeg vil arbejde lidt med den næste år!

Ingredienser

  • 360 g mel
  • 200 g honning
  • 90 g sukker
  • 1 æg
  • 1 tsk. stødt kanel
  • 1 tsk. stødt nelliker
  • 1 tsk. stødt ingefær
  • 1 tsk. natron

Vejledning

  1. Smelt honning i en gryde, mens du rører rundt
  2. Hæld den smeltede honning over sukkeret og rør godt rundt, så det nærmest smelter sammen.
  3. Mens sukkerblandingen køler, røres kanel, nelliker, ingefær, natron og mel godt sammen.
  4. Pisk ægget i sukkerblandingen
  5. Tilsæt melblandingen og rør godt rundt.
  6. Ælt dejen sammen med hænderne og sæt den på køl i mindst 1 time.
  7. Rul dejen ud til en højde på ½ cm - det bliver lidt lettere, hvis man lige sier lidt mel udover bordet inden.
  8. Stik figurerne ud og placer dem på en bageplade.
  9. Bag småkagerne i ca. 10 minutter (de skal forblive lysebrune) i 175 grader.
  10. Lad dem køle før I pynter dem.

Det færdige resultat


Jeps, mor klarede glasuren og Sputnikken pyntede!
Det var simpelthen en oplevelse at se, hvordan han nød at pynte figurerne!
- opskriften er rigtig god, men jeg fik ligeeee bagt dem et par minutter for lang tid!
Såååå de er lidt hårde! Men det hjælper glasuren altså på, hvis det sker for jer ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...