tirsdag den 29. oktober 2013

Lemoncurd - syrligt og lækkert!

Nogle gange bliver man fristet! Først ser man et engelsk madprogram omtale noget, som ser lidt lækker ud! Så ser man en blog, to blog og ja, tre blogs (okay, når man søger...) har opskrifter på den opskrift... Hvad gør man så? Man venter... Indtil man pludselig kan købe 6 økologiske citroner til halv pris!

Men hvad skal man så vælge for en opskrift? Fremgangsmåden er den samme... Men mængderne vidt forskellige! Man laver en klar matematisk beregning og prøver sig derudover frem!

Mine tre udgangspunkter: Valdemarsro, Kvalimad og Himmelske Kager!

- og her er min opskrift så:

Ingredienser

  • Saften fra 6 citroner
  • Skallen fra 3 citroner (husk at det skal være økologiske)
  • 4 æggeblommer (Jeg bruger past. - dvs. 2 bægere -, da jeg hellere vil være helt sikker på at de ikke fejler noget.)
  • 4,5 æggehvide (Igen past. og det svarer til 3 bægere!)
  • 300 g. sukker
  • 150-175 g smør (afhænger af konsistensen)

Vejledning

  1. Riv skallen af tre citroner (ikke det hvide)
  2. Rul citronerne med et let pres (så får man åbenbart mere saft..? - har nogen engang bildt mig ind), skær dem over og pres saften ud.
  3. Hæld skallen i gryden sammen med den siede saft (jeps, si den først) - brug mellemvarme (3 ud af 6)
  4. Tilsæt æg og sukker til gryden og pisk godt - det må ikke koge!
  5. Tilsæt stille og roligt smør - lad det arbejde lidt før du giver den mere.
  6. Når den bliver sådan lidt tyk i det stilles den til afkøling - hvis det bliver for tynd kan du lige varme det lidt. Ved fingertemperatur hældes det på glas eller.... (ja... eller på hvad? ;)) 

Det færdige resultat

Tjek lige denne gule farve ud!
Herhjemme er vi helt vilde med at den bliver så gul!
Det er virkelig en oplevelse at smage noget som er så syrligt og samtidig sød!
Min ynglingsmåde at spise lemoncurd på er helt klart:
Frisk bolle med smør og så lemoncurd (ikke for meget) ovenpå! MMMM!!!
Hvad jeg smurte lemoncurd ud over... Ja, det må I vente med til næste gang..
Jeg vil bare sige at Sputnikken, jeg OG Hr. X er SÅ tilfredse!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...