fredag den 25. oktober 2013

Glaseret hamburgerryg - fordi det er så lækkert (ikke nødvendigvis gudesmukt... men.. LÆKKERT!)

Som sagt er vi i gang med at tømme fryseren. Inden vi gjorde det havde vi købt 2 kg. hamburgerryg, som jeg havde skåret i passende stykker. Ned i fryseren med dem og pludselig var der til flere aftensmader til den lille familie. Nemme aftensmader, hvor arbejdet er meget meget lidt! Det er altså en hel del værd ;)

Vi elsker hamburgerryg - det smager godt og de fleste kan lide det. Der er masser af muligheder - tilbehøret kan varieres til fra det topmoderne til det gode gammeldaws! Herhjemme er det en sikker vinder hver gang! Især når det er glaseret!

Men hvordan laver man sådan en? Jo, jeg ved ikke hvordan andre gør...
Men jeg gør sådan her:

Ingredienser

  • 1 hamburgerryg (brugte her en på ca. 500 gram - men bare den kan være i gryden!)
  • 1 øl (jeg bruger dem Hr. X er træt af)
  • Vand (så kødet er dækket til plus 2 cm)
  • 5 stk. hele peberkorn
  • 3 stk. nelliker
  • 1 stk. laubærblad.

Glasering:

  • 2-3 spsk. Sennep
  • 3-4 spsk. Brun farin

Vejledning

  1. Placer hamburgerryg i gryden.
  2. Hæld øl, vand, peberkorn, nelliker og laubærbladet i gryden.
  3. Lad det koge op og derefter simre.
  4. Tag kødet op, når kernetemperaturen når 65 grader, og placer kødet i et ildfast fad.
  5. Bland sennep og brun farin sammen.
  6. Fordel det over kødet
  7. Sæt det i ovnen i ca. 10-15 minutter på 200 grader.

Det færdige resultat


Jeg elsker simpelthen at lave sådan et stykke kød.
Det smager godt og det er så nemt at lave!
Kartoflerne? Jo det er som bare en lille appetitvækker fra mig til jer ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...