mandag den 21. oktober 2013

Boganmeldelse: Blogbogen af Julia Lahme

Som nogen måske har hørt vandt jeg jo Julia Lahmes Blogbogen! - og det reddede da godt min dag!!

Bogen er nu læst og det er på tide med en boganmeldelse! Jeg har valgt at tage udgangspunkt i bogens genre - dvs. at hvis jeg anmelder skønhedslitteratur vurderer jeg bogen ud fra, hvad en bog inden for skønhedslitteraturen skal kunne. Læser jeg en kogebog tager jeg udgangspunkt i, hvad den kan (hvad ønsker forfatteren - lever den op til det osv.) og er den en Hands on-guide - er det, det som jeg tager udgangspunkt i, når jeg laver min anmeldelse.

Titel og forfatter:

Blogbogen af Julia Lahme

Fakta:

Antal sider: 198
Genre: Hands on-guide
Udgivet: 2013

Plot - i følge saxo.com:

"Julia Lahme, kommunikationsrådgiver, forfatter og en af Danmarks mest erfarne og populære bloggere, har skrevet Danmarks første bog om blogging. I Blogbogen fortæller hun inspirerende og personligt om alt, hvad du skal vide om blogging, hvad enten du starter helt fra scratch eller allerede har en blog, som du gerne udvikle.Interesserer du dig for bolig og design, klatring eller politik? Er du ved at starte ny virksomhed? Renovere et håndværkertilbud? Er du nybagt mor? Jobsøgende? Er du illustrator og vil gerne vise verden dine tegninger og malerier? En blog er et frirum, og du bestemmer selv, hvad du vil med den. Når du blogger, deler du med verden. Du vil opdage, hvor uendelig meget, du kan få igen: netværk, eventyr og business.Blogbogen gennemgår trin for trin, hvordan man afklarer, hvad man vil skrive om, hvordan man opretter en blog, hvordan man får det lækreste blogdesign, skriver de gode blogindlæg, får læsere og trafik på sin blog. Bogen rummer interviews med nogle af Danmarks mest spændende bloggere, der deler ud af deres tips (og fortæller om deres fejltagelser) om alt fra, hvordan man finder sin genre som blogger, hvordan man finder en blog/life-balance, og om hvordan man kan udvikle blogging til en business."

Anmeldelse:

Hvad synes jeg så om den? Jeg er ret glad for den! Hr. X tog mig flere gange i at sidde med bogen i hånden og stirre ud i rummet. Efter et par gange konfronterede han mig med det med et "Er den så kedelig??" - og dertil måtte jeg jo så sige "Nej, men jeg tænker lige, hvad jeg egentlig gør på min blog...?" - og er det egentlig ikke det, som bogen handler om? At blive udfordret til at tage fat i ens blog og overveje, hvad man egentlig tænkte dengang? Er det stadig det jeg vil? osv... Jeg blev ret skræmt over hele copyright-afsnittet med billeder osv. For jo, jeg tager da selv mine billeder (hvilket skulle være den sikrets vej), men jeg har ærligt ikke engang overvejet at tage egne billeder af mine bøger! Måske man skulle til det? Jeg ved det ikke...

Jeg kan godt se bogen fungerer som en "Hvordan gør jeg nu lige det?" eller "Hvad er vigtigt her?"-bog, som kan bruges som et opslagsværk. - og jeg tror måske, at den har nogle vigtige pointer, som er sunde at tænke over: Hvad er det egentlig jeg vil - hvad er meningen egentlig med det jeg skriver!

Samtidig sidder bogen også dig/jer - læseren/læserne - i fokus - og jeg blev nysgerrig! Så måske der kommer et indlæg på et tidspunkt om det! For jeg vil faktisk rigtig gerne vide, hvad du/I synes om bloggen - hvad der er godt, skidt osv. Hvad der gør at I vender tilbage til min blog - til min verden! Jeg er dyb taknemmelig for det - og det er en enorm drivkraft! (Elsker simpelthen, når nogen ex. kommenterer på mine indslag! Det betyder SÅ meget!)

Bogen er skrevet i det sprog, som jeg synes kendetegner Julia Lahme. Et åbent og friskt sprog, som er letlæseligt og som er ligetil. Bogen er nem at læse og sproget lægger ikke barrierer for ens læsning. Tværtimod opildner den en til at læse videre - og når man stopper op, så er det pga. indholdet og ikke sproget. Præcist, sådan som jeg gerne vil have de bøger jeg læser er. (Jo jo, sproget behøver ikke være det, men der skal være en mening med det, hvis sproget sætter barrierer - ex. ved at selve ordene leger med forståelsen af teksten.)

Karakter:

4 ud af 5!