søndag den 6. oktober 2013

Benløse fugle i brun sovs - fordi Hr. X fortjente en god overraskelse!

Jeg fik lyst til at gøre Hr. X rigtig glad - så jeg fandt en opskrift han var helt vild med - og som jeg aldrig har lavet før! Nemlig Benløse fugle med brun sovs! Det gik over al forventning - med lidt hjælp fra min mor! Meget kort fortalt: JO de skal være meget meget lange! - og tak til min søde mor og far, da jeg nok ellers havde halveret stykkerne så de nærmere var 10x12,5 frem for 10x25 - og det var nok ikke gået så godt!

Jeg er dog rigtig ked af, at jeg ikke havde mulighed for at lave noget gammeldaws hvidkål... Det var virkelig savnet til denne ret! Det serverer min svigermor altid til og det er jeg åbenbart blevet meget vant til, så... Det skal laves næste gang! Men... Havde hverken fløde eller smør...

Ingredienser

  • 3 skiver kød af okseklump - eller bare 3 kødruller fra Gris og ko ;) (Jep jep, Gris og ko igen igen!)
  • 1 løg
  • 3 skiver bacon
  • Salt og peber
  • 1 tsk. smør og lidt olie
  • 2 okseboullionterninger
  • 1 l. vand
  • Mel og vand til meljævning
  • Evt. madkulør

Vejledning

  1. Rul dine kødruller ud og pres dem lidt flade
  2. Skær hurtigt løget i skiver (det er spild af tid at gøre det i tern!)
  3. Klip bacon i lidt forskellige stykker
  4. Fordel bacon og løg i den ene ende af kødstykket og krydder med lidt salt og peber.
  5. Rul fyldet stramt ind og bind stykkerne sammen eller brug en kødnål (jeg kunne kun finde EN kødnål og brugte så bare den til at holde det fast, mens jeg baksede med snoren!)
  6. Smelt olie og smør i en sauterpande eller gryde.
  7. Steg fuglene på panden - mindst to sider - gerne alle fire!
  8. Tilsæt vand og boullionterningerne
  9. Lad det simre mindst 1½ timer (i følge min mor bliver det bedre jo længere - så jeg brugte nærmere 3...)
  10. Tag fuglene op på og sæt temperaturen op, så sovsen reduceres! (det skal være SOVS ikke sauce!)
  11. Tilsæt jævningen - evt. lidt kogt kartoffelvand, hvis den bliver for tyk!


Det færdige resultat



En rigtig mormor-ret og Hr. X gik rundt med et smil på læben resten af aftenen!
Sputnikken var også ret glad - og spiste næsten en hel en! (mig? Jo, jeg klarede en ½!)
Jeg er dog rigtig ked af, at jeg ikke havde mulighed for at lave gammeldaws hvidkål til :(

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...