søndag den 15. september 2013

De lækreste ovnbagte tørrede tomater

Ja... Vi elsker tomater, men nogle gange får vi bare meget flere end vi nogensinde kan spise - og der er nu altså grænser for, hvor meget syltet tomatsalat man kan spise!! Sååå da With Love & Sugar lagde denne opskrift op om soltørrede tomater blev jeg bare nødt til at prøve det!

Og hvordan gik det så? Jo... Jeg fik to rigtig fine og fantastisk smagfulde tomater! Resten spørger du? De var simpelthen blevet de fineste små øhmmmm... KULSTYKKER! Små og sorte... Hvad gik der så lige galt der? Jo... Det havde min far rent faktisk svaret på! Frk. Sasibe havde nemlig ikke tænkt over glemt, at STØRRELSEN faktisk er vigtig!! (I alt fald lige her!) Så bare måske (!) skulle tomaterne - når nu de var ret små - ikke have 150 grader og 3,5 time.... UPS!

Så jeg prøvede igen! Denne gang med lidt større tomater og ja... Lavede lidt om - meget lidt - men stadig lidt, så jeg skriver den også lige herinde! MEN tjek lige hendes blog! Den er altså et besøg værd!

Ingredienser

  • Cherrytomater (lidt store i det - men sørg for at de er ca. lige store - Jeg brugte 16 - men kig på dit glas og vurder!)
  • Olivenolie
  • Hvidvinseddike
  • Tørret timian
  • Salt og peber

Vejledning

  1. Hæld olie og hvidvinseddike i et fad og bland det sammen
  2. Skær tomaterne i halve
  3. Hæld tomaterne i fadet og sørg for at de har "marinaden" over sig - især den flade side
  4. Placer dem på en bageplade med den flade side op ad
  5. Krydder med timian, salt og peber
  6. Tør/bag i ovnen ved 120 grader i 3-4 timer
  7. Hold øje med dem - de skal ikke være tørre, men nærmere flade og lidt kraftig i smagen!
  8. Tag dem ud og lad dem køle!
  9. Hæld dem i et glas og hæld evt. olie over så de kan holde - derefter i køleskabet

Det færdige resultat

De er altså lækre!
 Glæder mig til at bruge dem i madbrød, til pastaretter og andet lækkert!
Tak for ideen!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...