tirsdag den 17. september 2013

Boganmeldelse: Ildens søn af Daniel Silva

Ja... Jeg er inde i en stime... En Allon-stime... Jeg startede ved den første danske og er nu på vej igennem hele den danske række - dem jeg har! (JA, jeg mangler den nyeste - og så har jeg lige læst at der er kommet en, som vist kun er på engelsk?!)

Så her kommer den næste (og ja, der er flere på vej ;) - men jeg spræder dem lidt, så I ikke kun får boganmeldelser! )

Titel og forfatter:

Ildens søn af Daniel Silva

Fakta:

Antal sider: 319
Genre: Spænding
Udgivet: 2008

Plot - i følge saxo.com:

Gabriel Allon, tidligere agent i den israelske efterretningstjeneste, Mossad, er tilbage i Venedig, hvor han går og sysler med sine billedrestaureringsopgaver. Denne gang - lover han sig selv - vil intet kunne lokke ham tilbage i tjenesten, ikke om så selveste den gamle chef og gode ven Shamron trygler ham om det.Men Allons fortid indhenter ham alligevel. En voldsom terrorhandling i Rom afslører, at der i terroristhænder befinder sig et dossier, der vil være som en bombe under ikke bare ham, men også mange andre, der helst ikke skulle rives med i faldet. Allon er simpelthen nødt til at reagere, men at det skulle blive hans sværeste opgave til dato, havde han nu ikke drømt om. Ikke blot er den mand, han jager, en af de allerfarligste mænd overhovedet, runden af en palæstinensisk krigerslægt, der i generationer har spredt terror i Israel, manden har også et personligt regnskab at gøre op med Allon. Et opgør der startede den dag, en palæstinensisk landsby blev jævnet med jorden, og kom helt ud af kontrol, da Sorte September i 1972 trængte ind i Den Olympiske By i München og myrdede de israelske sportsfolk.

Anmeldelse:

Åh, denne bog er gribende... Den tvinger mig til at se mig selv i øjnene og tage fat i mine holdninger og mine meninger. Den tvinger mig til at tage udgangspunkt i virkelighedens historie og første gang jeg læste denne bog - læste lige præcis denne bog... Faldt en masse på plads for mig! Bogen tager fat i menneskets svagheder og styrker. Den giver et valg: Skal man ofrer sig selv for en man elsker? Betyder et menneske man har kært mere end 1000 andre? Kan målet retfærdiggøre midlet? Kan man retfærdiggøre mord? Kan man retfærdiggøre hævn?

Bogen er fyldt af kærlighed, had, spænding og meget mere. Det er bogen som viste mig den historiske baggrund for konflikten i mellemøsten. Jeg elsker den! Så let kan det siges!

Til slut - og meget sigende for denne bog - et citat, som giver bogen så meget!
"Sneen giver Wien syndsforladelse.
Sneen falder på Wien, mens missilerne regner ned over Tel Aviv." 
Leah Allon til Gabriel Allon
(Jeg skriver med vilje ikke i hvilken forbindelse det er blevet sagt, men hvis du læser bogen, er du ikke i tvivl om, hvorfor det er så vigtigt og hvorfor det siger så meget!)

Karakter:

5 ud af 5!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...