fredag den 30. august 2013

Hjemmelavet jordbærsaft

Jeg har virkelig aldrig været vild med saft - jeg er en af dem, som til gengæld elskede at drikke vand! Det gør jeg stadig og har altid vand med mig! Til gengæld er jeg begyndt at blive bedre til saft! Det begyndte egentlig ved, at jeg skulle smage Hyldeblomstsaften fra Grønne gaarden!

(Ja, skulle som i SKAL - herhjemme skal man nemlig smage på ting før man afviser dem, så når Mr. X sidder med den mest smøret grin og siger "Skal mor ikke smage, Sputnik?" og Sputnik kigger på mor, hæver glasset mod mor og siger "Smage, mor! Smage?" Ja, så kan man altså ikke sige nej - for børn gør ikke hvad mor og far siger, men derimod hvad de gør... ØV!)

- og så lige hyldeblomst! Min erfaring har indtil da været, at hyldeblomst smager syntetisk og lidt som opvaskemiddel! (Sorry, men det synes jeg altså!) Men jeg fik smagt og hold fast jeg blev overrasket: DEN SMAGER JO FANTASTISK! Mr. X jublede over endelig at finde en saft, som jeg kan lide (han har ledt længe) og nu lykkes det! Det betyder at vi har drukket en hel del hyldeblomstsaft i varmen og vi har prøvet forskellige andre typer saft fra Grønne gaarden og de er altså rigtig fine - dog foretrækker jeg stadig vand, men med hyldeblomsten som en klar nr. 2!
Samtidig er det jo blevet lidt trendy at lave sine egne - bl.a. laver min søster hyldeblomstsaft - men igen foretrækker jeg denne, så det har jeg altså ikke lavet. Til gengæld havde jeg en masse jordbær og ingen plads i fryseren... Så efter en kort søgning fandt jeg denne opskrift fra den fantastiske Ann-Christine fra Valdemarsro.dk. - og så var der ligesom ikke noget at gøre! Det måtte jeg bare prøve! Dog havde jeg jo så et kg og synes nu alligevel, at den blev alt for sød med 600 g. sukker (dobbelt op på hendes opskrift), så der har jeg ændret lidt på mængden og så bruger jeg vist ikke den samme slags vaniljestang - så inden du vælger at lave jordbærsaft, synes jeg lige du skal tjekke hendes opskrift ud også!!

Ingredienser

  • 1 kg jordbær
  • 5 dl. vand
  • 1 vaniljestang
  • 400-500 g. rørsukker (den bliver meget sød, hvis du bruger 500 - så det er til dem der har den søde tand)

Vejledning

  1. Toppen af alle jordbærerne og skær dem over 1 eller 2 gange - bare hurtig "Hak hak!"
  2. Ned i gryden med vand, 300 g. sukker (eller bare 3/4 af den - kommer sig ikke så nøje!) og sæt det over komfuret.
  3. Lad det koge op og sæt det så til at simre - gerne i en time. (du kan se når det er ved at være færdig, så har væsken nemlig fået en fin rød farve og bærerne er blevet noget sjaskede og ikke-rødlige)
  4. Hæld saften i en stofble (jeg har nogle kun til den slags brug) i sådan en saftstativ og giv det tid til at dryppe - du kan røre rundt, men er ikke nødvendig.
  5. Flæk vaniljestangen og skrab vaniljekornene ud - bland det med resten af sukkeret.
  6. Hæld vaniljesukker og vaniljestang i en ren gryde
  7. Hæld saften over i gryden og lad det koge godt op.
  8. Smag på saften, når den er ret kraftig er det færdig.
  9. Hæld det på skoldede glas og lad det køle før du lukker flasken.

Det færdige resultat


Det gav ca. en liter ren saft - som så bliver blandet i 1:1 med vand for at få saft!
Ellers tænker jeg at den vil smage sindssygt godt med asti eller som en milkshake med mælk!
(det fik vi altid ved min farmor!)
 
Det er en skøn smag af sommer - lidt rigelig sød - så næsten gang nøjes jeg med 400 g sukker!
Men Sputnikken er vild med den og jeg elsker at se de sorte vaniljekorn
og at dufte den skønne blanding af vanilje og jordbær!
Første gang jeg har lavet saft, men absolut ikke sidste!
 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...