mandag den 15. juli 2013

Skovbæryoghurt-is med et touch af ahornsirup

Jeg elsker jo at eksperimentere... Og jeg elsker at bruge de ting jeg har hjemme... - især hvis der er rester af et eller andet, som jeg ellers ikke ved hvad jeg skal bruge til! Samtidig har jeg haft lyst til at lave en is, som er lidt mere kaloriefattig end en fuldfed flødeis! Så da jeg stod og kiggede på en spand græsk yoghurt på 2 %... Ja, så blev jeg ligesom bare nødt til at prøve at lave is med den græske yoghurt!

Men... Jeg manglede lidt ideer! Jeg havde lyst til at bruge ingredienser jeg ikke plejede at bruge og jeg overvejede om at det ikke kunne være sjovt at lave is med græsk yoghurt, ahornsirup og bær - da den madkombination normalt er helt fantastisk! Så jeg søgte lidt rundt på forskellige blogs og den grundlæggende ide fandt jeg hos Heidis verden. Jeg havde som sagt ikke lyst til en sød is, men da det er syrlig bær jeg havde valgt skulle der sukker til og af en eller anden grund bruger jeg bare altid rørsukker... Isen skulle kun have et strejf af ahornsirup, så det blev den primære søde kilde - havde jeg gjort det, tror jeg at det var for meget.

Alt i alt blev det min helt egen udgave af en yoghurt-is - og den blev god!

Ingredienser

  • 300 g. frosne skovbær (man kan sikkert også bruge friske - men så kan det være der skal tilsættes lidt vand)
  • 2 spsk. ahornsirup
  • 5 spsk. rørsukker
  • 300 g. (ca. 3 dl) græsk yoghurt 2 %

Vejledning

  1. Kog bær op sammen med ahornsirup og sukker - start ved lav temperatur og end på middel - men lad det lige boble lidt!
  2. Lad bær kompotten køle ned til fingertemperatur
  3. Blend bærkompotten til en ensartet masse.
  4. Tilsæt den græske yoghurt til bærkompotten i blenderen og lad det blende til en ensartet masse.
  5. Lad det hvile i køleskabet (det skulle styrke smagen og gør at det er en kold masse der kommer i ismaskinen
  6. Hæld det i ismaskinen og lad den køre til ismaskinen siger fra - det tog MAX 10 minutter her!

Det færdige resultat

 
Et stykke færdiglavet is - efter 10 minutter i ismaskinen var dette konsistenen - se det er lækkert!
- og så er den faktisk ikke helt så slem kaloriemæssigt! Der er nemlig ca. kun 127 kcal pr. 100 gram!

Jeg faldt over disse smukke isbægere og synes simpelthen at de var uundværlige ;)
- Især når man laver sin egen is! ;)
- Og når man har en lille tumling, der kan komme til at tabe tingene!
- Og prøv lige at se en farve på den is!
Manden var vild med isen og Sputnikken ønskede mere!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...