lørdag den 27. juli 2013

Hjemmelavet kyllingepølsehorn - fordi det er nemt til en køretur, strandtur eller ja.. bare en tur!

Hold fast, mand! Jeg tror, at jeg smelter! Det kan godt være at der er blevet ønsket sol - også af mig - men hold da op... Det her er måske nok lige at overdrive lidt! Her tigger både græsplænen og mor om lidt regn! BARE LIDT! Men ikke en dråbe har vi set - selvom DMI har lovet det! Til gengæld er det sindssygt varm og luften er tyk - mon der kommer et lille tordenvejr? Bare et lille et til at rense luften? Det kunne vi i alt fald godt have herhjemme! Sputnikken er forresten ret vild med tordenvejr!

For længe siden lagde jeg en opskrift ind på pølsehorn - og de er altså lidt lækre! Så da jeg fandt et par kyllingepølser i KULDEafdelingen i den lokale... Ja, så tænkte jeg, at det måtte da kunne bruges til mine pølsebrød!

Hvorfor kylling frem for gris? For det første var det det, som var der... For det andet ville jeg prøve, om det gav en bedre smag - knap så markant smag! (DET GØR DET) og for det tredje.... Kan vi bare godt lide kylling!

Ingredienser - 24 stykker

  • 5 dl. lunken vand
  • 2 tsk. honning
  • 2 spsk. olie
  • 2 tsk. salt
  • 1 pk. frisk gær (eller en pk. tørret)
  • 100 g. fuldkornshvedemel
  • 100 g. havregryn
  • 550-650 g. hvedemel
  • 2 pakker kyllingepølser, hvor man lige skærer lidt ved hver!
  • Ketchup eller rød pesto!

Vejledning

  1. Bland lunken vand, honning, gær og olie sammen.
  2. Bland fuldkornshvedemel, hvedemel, havregryn og salt sammen i en skål.
  3. Hæld melblandingen i væsken
  4. Ælt det godt - jeg lader Kenwooden ælte i 10 minutter og så overtager jeg - tilsæt evt. mere mel, men pas på at du ikke får for meget i, da den så bliver tør og træls! Min var halvklisteret, da jeg satte den til hævning!
  5. Lad den hæve til dobbeltstørrelse, mindst 1 time, lunt og tildækket.
  6. Ælt dejen igen - man skal nærmest slå "luften" ud af den.
  7. Del dejen i 3 dele.
  8. Rul hver dejklump ud i en cirkel og skær dem som en pizza i 8 stykker.
  9. Placer en stribe ketchup i den bredeste ende.
  10. Placer pølsen
  11. Fold enderne ind og rul den ind.
  12. Placer pølsehornet, så den ligger på "snippen" på pladen - så springer den ikke op under bagning!
  13. Gør det med alle og lad pølsehornene hæve i mindst 15 minutter (jeg gav dem 30!)
  14. Tænd ovnen på 225 grader
  15. Bag pølsehornene i ca. 7-8 minutter.

Det færdige resultat

Det smagte altså super godt!
Dejen er lige så god og dejlig at arbejde med som jeg husker,
og pølserne giver en super god - knap så kraftig smag!
De var et hit her i varmen - kun overgået af KOLDskål!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...