fredag den 19. juli 2013

Boganmelselse: Mediciernes hemmelighed af Michael White

Som I måske har lagt mærke til, har jeg en svaghed for bøger, som handler om hemmeligheder, gamle dage, kærlighed og videnskabelig/logisk tænkning (ex. Langdon, som bruger sin viden til at regne sig frem til næste spor, eller Allon, som gennem sine evner finder vej til hans modstandere). Samtidig har jeg en generel svaghed over for bøger - og når de kan købes billige (!), så ryger de lidt nemmere ned i kurven ;) Denne bog fik jeg for en rund 20 (!) - så det kunne jeg da ikke sige nej til!

Bogen henviser til en rigtig interessant periode i historie(n) og jeg måtte bare læse den!

Titel og forfatter:

Mediciernes hemmelighed af Michael White

Fakta:

Antal sider: 319
Genre: Spænding
Udgivet: 2009

Plot - i følge saxo.com:

I Firenze undersøger et hold af forskere i Medici-mausoleet nogle af de ledende figurer i den næsten mytiske Medicislægt for at finde frem til de forskellige, og ofte makabre, årsager til deres endeligt, men under undersøgelser af det balsamerede lig af Cosimo de Medici opstår der pludselig tvivl, om, hvorvidt det rent faktisk er Cosimo de Medicis lig? I sig selv måske blot et mysterium, som ville kunne holde mange akademikere beskæftiget i en årrække, og da bestemt interessant, men mest af alt endnu en hindring på vejen i en i forvejen lang række af hindringer. Det er næsten som om alle modarbejder dem - heriblandt de lokale politikere og en gruppe religiøse fanatikere.Men da en af de ledende forskere bliver slået ihjel kort efter at have fundet noget, et eller andet, inde i mausoleet, og alle materialer og optegnelser bliver stjålet, tager sagen en drejning fra forskning i renæssance til efterforskning af, hvad der ender med at være en stadig voksende række af mord.Mediciernes hemmelighed bringer på fornem vis renæssancen - og nogle af renæssancens vigtigste personligheder - ind i det 21. århundrede, og er på alle måder en værdig efterfølger til Ritualet.

Anmeldelse:

Bogen har et interessant plot og har et potentiale til at blive rigtig godt. Der er nogle interessante personer i bogen - personlig synes jeg der er rigtig godt med de to trekløvere i nutiden og datiden...! Der er nogle spændende vinkler og jeg var rigtig godt med i bogen - og jeg nød at læse den!

MEN (!) jeg sidder tilbage med en følelse af, at bogen lige sluttede 100 sider for tidligt - og nej, det er ikke fordi jeg vil læse mere (jo, det vil jeg også gerne, men...) - slutningen er meget hurtig beskrevet... Det der kunne være storslået og fantastisk, romantisk og intimt, bliver i stedet skrevet hurtigt ned og jeg mangler ligesom en afslutning på både datid og nutid. Derfor får den kun middelkarakter, da det er rigtig træls at føle man mangler at læse slutningen!

Men... Når det så er sagt - jo jeg  vil anbefale denne bog! Jeg nød at læse den, jeg nød at drømme mig ind i de forskellige situationer og jeg trak på smilebåndet mere end en enkelt gang! Så det har ikke været spild af tid (!) slet ikke - men jeg mangler en slutning!

Karakter:

3 ud af 5!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...