torsdag den 11. juli 2013

Boganmeldelse: Teser om eksistensen af kærlighed af Torben Guldberg

Hold fast, hvor har jeg været dårlig til at få skrevet mine bøger ind! Øv - altså! Men jeg tror, at jeg må erkende, at det ikke bliver alle bøger, som jeg vælger at lave boganmeldelse på - for jeg får det åbenbart ikke gjort! Det er jeg egentlig ret ked af! Men.. Ja... Men jeg kan da fortælle, at jeg efterhånden har fået for vane hver måned at købe månedens dobbeltpassion-bøger og månedens historiske romaner - begge fra Harlequin! Jeg nyder simpelthen at forsvinde væk i kærlighedsromanerne...! Jeg har nu bestemt, at dem får I ikke en boganmeldelse af, men jeg vil forsøge at huske at skrive dem ind! - og det håber jeg er i orden! Til gengæld vil alle de andre bøger så få en boganmeldelse!

Nu tilbage til boganmeldelsen!

Denne gang er det faktisk et fejlkøb - men hold fast et godt fejllkøb!

Denne bog har helt ærligt irriteret og frustreret mig! Den har gjort mig SÅ træt - altså den ene dag faldt jeg i søvn lige midt i bogen UDE PÅ TÆPPET I HAVEN! Av mine ben! Men lige så frustreret og irriteret jeg bliver, lige så glad og vild er jeg bogen!

Titel og forfatter:

Teser om eksistensen af kærlighed af Torben Guldberg

Fakta:

Antal sider: 404
Genre: Skønlitteratur
Udgivet: 2008

Plot - i følge saxo.com:

I år 1500 ankommer en 500 år gammel mand til København. Han er træt og vil gerne dø. For længe siden har han vendt kærligheden ryggen, og han ved, at han ikke vil finde ro, før han atter vender sig mod den. Men han er ikke længere sikker på, hvad kærlighed er.
Derfor samler han historier om kærligheden ind. Han rejser rundt i Danmark, i Europa, vandrer gennem århundrederne fra renæssancen til nu.
Han lytter til folk og deres beretninger, deres forsøg på at elske. Omkring ham brændes hekse, og munke fordrives, en lille pige driver i land på en ø og skriger så højt, at ingen kan høre det, en mand sidder på en bænk og skriver musik, man ikke kan spille uden at græde. Land erobres, grænser flyttes, Europa udlever sin vilde ungdom, og en maler forsøger at portrættere en kvindes sjæl. Et ungt og håbefuldt geni sætter ild til København under et forsøg på at fastslå kærlighedens udbredelseshastighed, en naiv præstesøn gennemlever hundrede års tysk filosofi i sin søgen efter lykke, en dansker sætter sig i centrum for verdensøkonomien, og stik imod egen forventning forelsker den udødelige sig i en kvinde .

Teser om eksistensen af kærlighed er en magisk og realistisk roman om det europæiske menneskes forestilling om kærligheden. Et spind af fortællinger, der trækker tråde gennem århundreder og over landegrænser for at få svar på spørgsmålet: Hvad er kærlighed?

Anmeldelse:

Man skal lige vende sig til bogen, men jeg synes faktisk det går ret hurtigt. Sproget er lidt gammeldags, men skrevet flydende og man får en ide om at det hele ligesom passer sammen! Bogen er egentlig delt i flere historier - en pr. århunderede - alt sammen fortalt og kommenteret af en gammel mand, som er født omkring 1000- tallet - og bogen starter 1500-tallet, så hvis man lige accepterer det præmis, at fortælleren er en noget nær udødelig, så bliver man ellers kastet ind i forskellige kærlighedshistorier, som alle har et pointe.

Min største indvendig mod bogen er egentlig slutningen - som jeg af gode grunde ikke kan skrive noget om her... Men den var altså skuffende - og levede slet ikke op til bogen - desværre!

Ellers: Det her er en bog, som virkelig fik sat min hjerne igang! Den fik mig til at tænke, drillede mig og gav mig "lektier" undervejs - simpelthen, fordi bogen er skrevet som den er skrevet med en blanding af Verdenshistorie (primært europiæsk) og religion/filosofi gennem tiden! Det er nogle gode små fortællinger og min ynglingshistorie er så absolut historien om danskeren, som vi møder i Amsterdam omringet af mennesker fra hans liv!

Jeg vil absolut anbefale andre at læse den! Men topkarakter får den altså ikke... Det er slutningen simpelthen ikke god nok til!

Karakter:

3,5 - 4 ud af 5!