torsdag den 20. juni 2013

Boganmeldelse: Tegnet af Raymond Khoury

Det er et stykke tid siden jeg blev færdig med den her bog, så det er simpelthen så pinligt og alt for dårligt, at jeg ikke har fået opdateret bogsiden! Jeg ville egentlig gerne have læst den her hurtigere, for den har virkelig været svær at slippe - men vi har bare haft så travlt og jeg har været så træt (og syg... ØV!)

Den sidste bog jeg læste af Raymond Khoury var, som I nok kunne læse, noget af en skuffelse! Men nu havde jeg jo købt den her, så læses skulle den - og ved I hvad... Den er SUPER god! Faktisk tror jeg, at den er bedre end Den sidste tempelridder - som jo ellers var den bog, der gav mig lyst til at udforske Raymond Khoury lidt nærmere!

Titel og forfatter:

Tegnet af Raymond Khouryhttp://www.saxo.com/dk/tegnet_raymond-khoury_indbundet_9788770790352

Fakta:

Antal sider: 447
Genre: Spændingsroman
Udgivet: 2009

Plot - i følge saxo.com:

Journalisten Gracie Logan befinder sig om bord på et forskningsskib i Antarktis for at filme en kæmpemæssig kælvende isbræ, da himlen i det samme oplyses af det særeste fænomen: En lyssfære kommer til syne, drejer hurtigere og hurtigere rundt over skibet og forsvinder så igen. Gracie er hårdnakket ateist, men både hun og de andre ombordværende fyldes med ærefrygt og føler pludselig, at der måske alligevel er mere mellem himmel og jord, end hvad man kan se med det blotte øje. Mens resten af verden forsøger at finde ud af, hvad det var, man så, hører Gracie om en hellig mand, der i sin eremitbolig ude i ørkenen aldrig har set fænomenet, men ikke desto mindre har afbilledet det igen og igen. Han kalder det for Tegnet og siger, at det er et vink fra Gud til menneskeheden om, at kursen må lægges om, hvis man vil overleve. Men er det Gud, der vil i kontakt med sine skabninger? Eller er fænomenet menneskeskabt og led i en eller anden skummel plan? Pludselig viser Tegnet sig flere steder på jorden, mens fanatiske trossamfund begynder at skændes om, hvis gud det er, der taler.

Anmeldelse:

Den her bog rammer simpelthen spot on på nogle af menneskehedens største problemer! Grådighed, fanastisk ideologier, fordomme - men mest af alt, hvordan man ved misbrug af religion og tro kan manipulere mennesker igennem deres værdisæt, livssyn og fordomme. Plottet er super godt og tilpas realistisk til, at man kan forestille sig at den kunne være virkeligt. Den stiller spørgsmålet: Hvornår er nok nok og helligere målet midlet? Personkataloget er rigtig fint, og man får en klar følelse af deres synsvinkel. Der er små overraskelser hist og her, men egentlig er der ikke behov for flere overraskelser eller flere problemer eller flere kampe - for bogen er skrevet så godt, at man ikke når at kede sig!

Alt i alt: LÆS DEN! Den er absolut tiden værd og jeg har nydt at blive ført ind i bogens verden, selvom jeg må erkende, at de rædselsbilleder som bogen udstiller for mig ikke virker urealistiske, men tværtimod som velbegrundende frygtscenarier: Griske prædikanter, hævngerrige magtfulde mennesker, "målet helligere midlet"-fanatikere, religiøse fordomme og meget meget mere... Jeg har nydt bogen i fulde drag!

Karakter:

4 ud af 5!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...