lørdag den 11. maj 2013

Sommerlagkage med pavlova-topping - fordi fødselsdage skal fejres!

Til en rigtig fødselsdag hører der sig en lagkage! En rigtig lagkage!

Det der er med lagkager er, at de jo faktisk er super nemme at lave, men kan være lidt uoverskueligt! Vi ønskede os en let sommerlagkage, som var forholdvis hurtig at lave og det må man sige at den her faktisk var! Bunden (jeg bager opskriften to gange - så slipper jeg for at dele og synes det giver en god kant!) tager jo ingen tid, marengens - ja, der er det egentlig kenwooden og ovnen der laver det store arbejde! - og fyldet... Det er jo så lige til at det snart burde være ulovligt!

Det er egentlig rigtig længe siden, at jeg fik tanken at jeg ville lave sådan en lagkage med pavlova-topping, men jeg har bare ikke fået det lavet før nu... Opskriften på marengsbunden fandt jeg hos Kvali-mad og jeg er vild med ideen om at bruge lidt citron - som manden siger, det er et sjovt lille drilleri, fordi man ikke lige forventer det og så tager det også noget af den ret søde smag! Hvorfor så hvid bund? Fordi jeg synes bær og hvid bund er sommeragtig og så elsker jeg at man med lidt chokolade i bunden kan få folks øjne til at funkle! Jeg elsker at jeg fik udført min ide og jeg er egentlig ret vild med resultatet!

Alt i alt: Her er årets fødselsdagslagkage med en super smag af sommer!

Ingredienser

Hvid bund med mørk chokolade (Opskriften er til en bund)

  • 2 æg
  • 80 gram sukker
  • ½ stort spsk. vand
  • ½ tsk. vaniljesukker
  • ½ knsp. salt
  • 60 gram mel
  • ½ tsk. bagepulver
  • 100 g mørk chokolade

Fyld

  • ca. 4 dl fløde
  • 400 g. frosne bær (jeg brugte jordbær og blåbær)
  • 1 ps. makroner

Pavlova-topping (en bund) og marcipanring

Marengs

  • 3 æggehvider
  • 150 g. sukker
  • 1,5 tsk. citronsaft
  • ½ tsk. vaniliesukker

Resten

  • en MASSE bær!
  • 50 - 100 g mælkechokolade
  • 200 g. marcipan
  • Flormelis

Vejledning

Bund

  1. Pisk æg, sukker, vand, vanilje og salt godt sammen til det bliver en luftig mousse - mindst 5 minutter på Kenwooden!
  2. Sigt mel og bagepulver og rør det godt sammen.
  3. Hak chokoladen og rør det i melblandingen - der skal være mel over alt chokolade, da den ellers falder til bunden!
  4. Vend mel-blandingen med let hånd ned i æggeblandingen - husk ikke får hårdt eller for længe! Gør du det for længe får du mere en krumme ala bolle frem for kage! Så kun lige ensartet!
  5. Fordel dejen ned i et smurt fad (bagering), som har bagepapir på bunden - og på det smurte bagepapir er der lidt sukker! Det skulle give en god bund!
  6. Bag i 10-20 minutter ved 200 grader! (hold øje med kagen og brug priktesten!) - I min ovn tager det vist ca. 15 minutter!
  7. Tag kagen ud af formen og lad den køle!

Fyld

  1. Kog de frosne bær op og mas dem - der er ingen grund til at tilsætte hverken vand eller sukker. Lad det køle lidt!
  2. Pisk fløden til flødeskum (med toppe - ikke for blødt)
  3. Knus makronerne!
  4. Bland det hele godt sammen, og lad det stå lidt og trække!

Pavlova-bagning

  1. Hæld alle ingredienser sammen i Kenwood-skålen og pisk det til det her rigtigt sejt! Det kan være en god ide at starte på en lavere hastighed, da sukkeret så smelter sammen med æggene. (ellers kan det give en lidt knasende effekt - men den effekt synes jeg forsvinder når den bages!)
  2. Tegn en ring på størrelse med den du skal bruge (jeg brugte bare bunden fra bageringen)
  3. Sprøjt (eller fordel) massen ud i ringen.
  4. Bag i ca. 1 time og 15 minutter ved 120 grader
  5. Tag den ud og lad den køle!

Pyntning

  1. Placer en bund på fadet
  2. Fordel fyldet på bunden
  3. Placer den næste bund på fyldet og tryk lidt, men sørg for at fyldet ikke ryger ud! - lad den stå lidt
  4. Vask de bær du vil bruge og stil dem til side
  5. Ælt og rul marcipanen ud. Husk at flormelisen skal sørger for at det ikke hænger fast på bordet. Mål efter hvor lang og bred strimlen skal være. Min skulle være 75 cm lang og 7 cm høj og den var ca. 5 mm tyk. Slut med at rulle den færdige marcipan sammen som en bånd, så er det nemlig let at få på!
  6. Rul marcipanen på og tryk den lidt ind, så du er sikker på at den hænger fast
  7. Smelt chokoladen og brug ca. halvdelen (måske lidt over) til at dække den øverste bund med.
  8. Placer marengsbunden på chokoladen - så falder den nemlig ikke af!
  9. Hæld dine bær på marengsbunden og pynt med resten af den smeltede chokolade!
Så er der kun en ting at gøre: SERVER!

Det færdige resultat


Ser den ikke bare god ud! Der gav et hel sus i lokalet, da jeg bare de ind!
Den smagte virkelig fantastisk og det var fedt at se manden reaktion!
Han vidste nemlig ikke at den skulle fyldes med alle hans ynglingsbær på toppen!

Det var fedt at se resultatet af en skør ide, som jeg fik for noget tid siden bliver færdigt!
- og at det ligefrem lykkes med marcipanen (hvilket det ellers aldrig gør!) var bare så fedt!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...