tirsdag den 21. maj 2013

Kakaomuffins med mørk chokolade og marcipan

Jeg hadede virkelig at bage muffins før i tiden... Det blev nemlig aldrig som jeg ville have det! Aldrig helt rigtige i smagen, aldrig den helt rigtige krumme og aldrig den helt rigtige "sprængning" på toppen! Men... Så kom jeg på barsel (ja... Jeg har lavet meget mad og eksperimenteret meget på barsel...) og der fandt jeg Kvalimads side! Manden er simpelthen super sej! Han går helt ned i detaljen og jeg tror virkelig, at alle kan lære at lave mad ud fra hans hjemmeside! Han har et væld af grundopskrifter, hvor man kan søge inspiration - og så lærer jeg noget! Han går nemlig ind og forklarer, hvad og hvorfor ingredienser gør som det gør! - og så bliver det ligesom bare lidt lettere, når jeg selv går igang med at eksperimentere! Så til mine allerførste vellykkede muffins brugte jeg hans tredobbelt chokolade muffins! Jeg så ændret lidt på opskriften siden da. Jeg har ex. valgt at droppe appelsinen (det er nemlig sjældent jeg har det i huset, og lige muffins er noget jeg bager ved pludselige indskydelser, så måtte finde et alternativ - og synes faktisk det blev lidt bedre!) bruge mere mælkeprodukt og så bruger jeg citronsaft (syre)!
- af samme grund bruger jeg så også mere natron (base), da det skulle give en god syre-base-balance! (og gæt lige hvor jeg har lært det henne ;))

Disse muffins skulle jeg have med til en polterabend, så jeg lavede dobbeltportion - 48 stykker, og beholdte så 12 stykker herhjemme! De bragte lykke og det var super dejligt at kunne glæde nogle studerende - og ja, de fik lov til at beholde resten! De skulle eftersigende en tur med på universitetet!

Ingredienser - 24 stykker

Tørt

  • 5 dl mel
  • 1 dl ren og god kakao
  • 1 knsp. salt
  • 2 tsk. bagepulver
  • 2 tsk. natron

Vådt

  • 3 dl A38 eller cremefraice
  • 1,25 dl olie (man kan også bruge smør, men synes for en gangs skyld at olien her giver den bedste krumme)
  • 2,5 dl. sukker (ja, det er ikke vådt, men det skal opløses i de våde ting, så derfor skal den i det våde!)
  • 1 æg
  • ½ dl. citronsaft

Fyld

  • 100 gram mørk chokolade
  • 100 gram marcipan

Vejledning

  1. Bland og rør hurtigt alle de tørre ingredisenser sammen
  2. Bland og rør hurtigt alle de våde ingredienser sammen og rør godt, så det bliver fordelt over det hele
  3. Skær fyldet i ca. 5x5 mm - så har det nemlig den perfekte størrelse, når du spiser dem
  4. Hæld fyldet i de tørre ingredienser og rør godt rundt, så der er mel over og i alt fyldet!
  5. Hæld det våde i det tørre og rør hurtigt sammen - faktisk skal der røres så lidt som overhovedet muligt, så når altså tørt er vådt er det slut! (ja, det er en lidt tyk masse, men det skal det være)
    1. Det er vigtigt at du ikke rører for meget rundt, for ellers ødelægger du den skønne kagekrumme!
  6. Fordel dejen i ca. 24 muffinsforme - lidt over halvt oppe.
  7. Bag i 10-15 minutter (nåletest) ved 200 grader
  8. Lad dem køle mindst 20 minutter før du smager ;) - ellers får de ikke lov til at sætte sig og så er de forresten også brandvarme!)

Det færdige resultat

 
Er de ikke bare lækre? - og så er der jo ingen arbejde i dem!
Man skal knap nok rører i dejen og det der tager længst tid er jo faktisk, når de skal køle!
- Til gengæld smager de SUPER godt, dejlig svampede og knasende kant!

(og kunne bare ikke stå for de farvede muffinsforme!)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...