tirsdag den 23. april 2013

Skønne chokoladetoppe til varm chokolade og en dejlig tiltrængt kop varm chokolade!

Jeg eeeeelsker chokolade og jeg elsker varm chokolade! Jeg er egentlig vokset op med varm kakao og det har jeg også altid været rigtig glad for! Det smager jo skønt! Men i min barsel faldt jeg rigtig for varm chokolade! Så en opskrift i et blad og alt i alt... Jeg elsker det!
I de opskrifter jeg fandt, var det altid mørk chokolade der blev brugt - og det er jo også det sundeste, men jeg synes bare ikke rigtig at chokoladen smelter helt som den skal - synes nærmere at den klumper lidt eller trevler-agtigt? I alt fald synes jeg ikke det gav helt den fyldige smag jeg vil have! Så jeg prøvede med lys chokolade, og har så arbejdet lidt for at få det "helt rigtige" blandingsforhold, og er kommet frem til at der til 1 liter mælk skal 200 gram lys chokolade (god chokolade). Hvis vi derfor går ud fra, at 1 kop er på 2 dl. ja, så skal der 40 gram pr. 2 dl. Så er det da nemt at lave små portioner! - og sådan en kop kan nemlig redde de der dage i barslen, som er knap så afslappede og nu her i det virkelige liv... Ja, så kan de også redde en rigtig øv-dag!

Jeg er simpelthen vild med ideen om chokolade på pind lige til at smække i en kop varm/kogende kop mælk og vupti: Skøn varm chokolade! Arbejdet er jo minimalt når du skal have koppet og så er det ikke nær så syndigt med bare lige et enkelt kop! ;)

Ingredienser

  • 200 gram god lys chokolade
  • Pind
  • 5 glas (eller 4 og så kan resten laves til et varm kop kakao!)
Til brug:
  • Kop
  • 2 dl mælk

Vejledning

  1. Hak 100 gram chokolade og smelt det over et vandbad! (HUSK: Ingen vand i chokoladen!)
  2. Hak resten af chokoladen.
  3. Tag den smeltede chokolade af varmen (tør fadet, så det ikke kommer i chokoladen) og bland det med den hakkede chokolade.
  4. Det smelter hurtigt, men er der problemer, så hold det i kort tid over den varme chokolade!
  5. Fordel chokoladen i 5 glas! (Jeg brugte for sjov en engangssprøjtepose - og det gik super fint)
  6. Sæt en pind midt i hvert glas
  7. I køleskabet og lad den fryse!
Når den skal bruges:
  1. Kog 2 dl mælk op og hæld det i en kop
  2. Placere glasset i varmt vand (HUSK: Ingen vand i chokoladen!) og træk den op - det går ret hurtigt!
  3. Chokoladepinden i den varme mælk, lad den smelte og rør godt rundt!

Det færdige produkt


Og i en varm kop mælk *MUMS*

Det her er altså ren luksus!
 - og det bedste er jo, at man har et par stykker luksus mere til en dag,
hvor man trænger, har lyst eller bare virkelig fortjener!


NB. For noget tid siden kom jeg forbi de her lækre chokoladepinde fra Ann-Christine fra Valdemarsro! De ser godt nok dejlige ud, så hvis du ikke lige er til lys chokolade... Jeg vil i alt fald overveje at prøve dem, når jeg en dag har de der små skumfiduser! Men indtil da holder jeg mig til mine små luksuschokoladepinde!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...