mandag den 8. april 2013

Lækker kødsovs med gulerødder og rød peberfrugt/snackpeber

Eftersom KL har bestemt at jeg den næste tid skal være husmor (LÆS: Indtil lovindgrebet - nej, jeg tror ikke på at KL har tænkt sig at overveje at forhandle, og jeg håber at LC kan stå imod den tvang de er udsat for) uden indkomst (jubii, det er bare hyggeligt, når man er et lærerPAR!) - ja, så har jeg bestemt mig for, at så skal det godt nok også udnyttes til at lave rigtig simremad! Jeg kom dog ret sent i gang (LÆS: 4 timer før den skulle serveres), men den her kødsovs var ventetiden værd! Manden min (leder efter det helt rigtige kaldenavn....) blev rigtig glad for den - hvilket jeg var lidt i tvivl om, da han har gjort det klart at det dermed at hælde grøntsager i maden ikke er ham! Det virker dog til at det stille ændre sig, men det skyldes måske, at han kan se at vi får mere ud af maden og at det faktisk smager godt! Jeg serverer selvfølgelig også grøntsager ved siden af, men det er bare som om en kødsovs smager af mere, når den er blevet forkælet med revne gulerødder, lidt snackpeber og hvad man ellers har!

Jeg ved egentlig ikke rigtig hvordan jeg blev inspireret til at lave den her kødsovs, men da jeg stod i mit køkken fik jeg bare lyst til at gøre sådan som jeg skriver i vejledningen og bruge de ting jeg har nedfældet i ingrediens-listen... - og resultatet blev overvældende godt i rigelige mængder, så en gang aftensmad i fryseren til næste mødedag eller demo-dag... (det sidste kommer nok desværre først - fik jeg sagt, at jeg savner mit arbejde?)

Ingredienser
  • 500 g hakket oksekød
  • Olie til at stege i
  • 1 stort løg
  • 2 fed hvidløg
  • 4 gulerødder
  • 3 snackpeber/røde peberfrugter
  • ½ tsk. salt
  • 1 spsk. paprika
  • 1 tsk. oregano
  • 1 tsk. gurkemaje
  • 1 ds. tomatpure
  • 1 ds. hakket tomat
  • 5 dl. vand
  • 1 dl. rødvin

Vejledning
  1. Start med at gøre grøntsagerne klar.
    1. Hak løget i tern og pres/hak hvidløgene i små tern.
    2. Riv gulerødderne (jeg bruger min dejlige Moulinex Fresh Express) med den mindste kniv
    3. Skær peberfrugten i tern
  2. Bland krydderierne sammen (jeg ved ikke hvorfor, men det smager som om det giver en dybere smag, samt at det er rigtig praktisk, når man har barn med i køkkenet!) - altså salt, paprika, oregano og gurkemaje - rør dem godt ind i hinanden.
  3. Varm olie i en større gryde (jeg bruger en på 3,5 liter - da det altså fylder lidt indtil det har simret lidt)
  4. Steg løg og hvidløg i gryden - de skal være gennemsigtige-agtig til lidt mere, men ikke mørke.
  5. Steg oksekødet i gryden med løg og hvidløg. Husk at det er vigtigt at det for lov til at stege godt, da det er nu den rigtig gode kødsmag kommer! Det er nu farven bliver til!
  6. Tilsæt gulerødder og peberfrugt - rør det godt sammen og lad det stege lidt med!
  7. Tilsæt krydderiblandingen og rør godt, så det rigtig bliver fordelt uden at brænde på!
  8. Brænd tomatpuren af i bunden af gryden og rør det godt inde i resten - lad det stege lidt med!
  9. Hæld den hakkede tomat i og rør godt rundt - lad det  nu koge/boble i 10 minutter - husk at røre godt rundt
  10. Tilsæt vand og vin - rør godt rundt.
  11. Skru ned så det simre - altså at det let bobler uden at koge!
  12. Kig til det og rør lidt rundt engang imellem, men lad det gerne stå og simrekoge i 3-4 timer - jo længere jo bedre!

Det færdige resultat
Jeg undskylder de dårlige billeder for tiden - men der er et eller andet galt med mit elskede kamera :(

Det blev vist til min bedste kødsovs til dags dato og ketchuppen blev ikke engang overvejet!
 Manden og Sputnikken slubrede det i sig - så rigtig meget godkendt! 
Den havde en god dyb smag og der er altså et eller andet ved at kunne lave det fra bunden!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...