fredag den 19. april 2013

Kylling i persille og hvidløg!

Nogle gange ser man et tilbud, som man ikke kan sige nej til!

- og det skete i dag! Som afslutning på en shoppetur med min dejlige søster, skulle vi en tur forbi Føtex. Jeg skulle nemlig have de der dejlige syrlige budgetsvingummier og VANILJEPULVER! De syrlige fik jeg, men igen igen igen *SUK* var der ingen vaniljepulver! - og jeg er så skuffet! Mit lager er faretruende lavt efterhånden og som I nok har set, ja så er det altså noget jeg bruger meget!

Nå, men det var det med tilbuddet! Jeg havde fået ordre på at finde noget aftensmad, men det skulle være godt, ordentlig og ikke blaaaah! (LÆS: Blaaaah svarer til noget som er sådan junkfood-agtig...) Men jeg kunne ikke rigtig komme i tanke om noget, indtil (!!!) vi spottede en hel fersk Oliver-kylling til kun 25 (!) kroner! Så sådan en blev vi naturligvis nødt til at købe! - så fik hjernen ligesom startet op, og vuptiiii så lå der en pose frossen hakket persille i min vogn!

Aftensmaden? Ovnstegt hel kylling smurt og stoppet med persille, hvidløg og smør samt kogte kartofler og grøntsager! - og det smagte super godt! Skindet var super sprødt og persille/hvidløgsblandingen var simpelthen super! Jeg kan ellers godt blive lidt træt af persille, men her var det altså bare super godt!

Ingredienser

  • 1 hel fersk kylling på 1200 gram
  • 50 g blødt smør
  • 150 g hakket persille (det er hvad der er i en frossen pose)
  • 1 fed hvidløg
  • Salt
  • Vand 

Vejledning

  1. Pres og hak hvidløget.
  2. Bland smør, hvidløg og 50 gram persille i en skål
  3. Rengør kyllingen
  4. Skær ind under skindet på kyllingen og skub/mas/pres/fordel smørblandingen mellem skind og kød - det giver et virkeligt sprødt skind og en rigtig god smag! (som minimum der hvor kyllingebrysterne er)
  5. Fyld kyllingen med resten af persillen og evt. resten af smørblandingen, hvis alt ikke er brugt på skindet!
  6. Smør salt godt ud over hele kyllingen (skulle igen hjælpe på sprødheden).
  7. Steg den i ovnen ved 180 grader i 10 minutter
  8. Hæld vand i det fad kyllingen er i - det skal være et par cm op.
  9. Steg kyllingen i 60 minutter - se til den og øs engang imellem væsken over den.
  10. Stik til kyllingen, så du kan se farven på væsken - husk den skal være gennemsigtig og IKKE lyserød!

Det færdige resultat

 


Den var virkelig super lækker og den blanding skal vi så absolut have igen!
Manden elsker gammeldaws kylling med persille - og jeg tror, at han havde forventet et eller andet knadp så spændende, så han var ret glad, og så er det jo skønt at lave mad!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...