lørdag den 30. marts 2013

Simrelasagne

Er der noget som jeg elsker, så er det min projekter! Jeg elsker at få en ide, undersøge, overveje, eksperimentere og udføre! Varetegnet ved mine projekter er, at fra jeg får ideen til den bliver udført går der længe - og jeg mener her, at der kan går rigtig længe!

En anden ting er, at de ideer nogle gange tager udgangspunkt i en længsel! Eksempel en længsel efter en karamelcreme, fordi det lyder så lækkert og det er lidt hyggeligt at lave selv! Det kan også være sådan noget med, at man længes efter at finde en opskrift, så man med lidt bedre samvittighed kan spise noget bestemt - eksempel morgenmüsli, som jo er så hurtigt og nemt - meget billigere - at lave selv, at det faktisk næsten er dumt andet! Men... Nogle gange længes man simpelthen bare efter noget man holder af skal lykkes - sådan rigtig lykkes! For eksempel lasagne!

Herhjemme har vi lidt af en lasagnehistorie... Ja... Det lyder godt nok skørt - men det har vi! Jeg er egentlig vokset op med Knorrs lasagne og intet ondt ord om den! Det er hurtig og smager fint - og så er den så nem, at jeg første gange lavede den selv da jeg var under 10 år... Det har altså også sin charme, synes jeg - men nu elsker jeg også at lave mad og elsker at have Sputnikken med i køkkenet! Nå, men så flyttede manden og jeg jo sammen, og lasagne blev der selvfølgelig også lavet! Men jeg bor altså sammen med en traditionalist! Det betyder, at når jeg "kom" til at hælde lidt hakket tomat eller gulerødder eller hvad jeg nu kunne finde på i Knorrs Lasagne... Ja, så blev det ikke modtaget godt - faktisk blev det modtaget meget skidt :( Nå, men jeg lavede også lasagne fra bunden... Men uden nogen opskrift eller retningslinjer og... ja... smagen var der bare ikke helt... Altså bevares - det kunne spises, men... ikke lige det jeg ønskede! Vi har også haft nogle mere eller mindre komiske situationer med lasagne - og nej, jeg har altså ikke stået for dem alle! Men vi har både haft besøg af en tomat/spinat-lasagne (fordi det skulle være sundt, og nej, det hverken så eller smagte godt), risengrødlasagne (Hvad det er? Jo... Det er en lasagne der smager af risengrød - og nej, jeg aner ikke hvordan han fik den til det!) og mange mange flere!

Men nu skulle det være... Jeg har længe længtes efter en god lasagne og meget gerne en af de der rigtig simre nogen! En da kom jeg så forbi den skønne Valdemarsro - har du ikke været fordi, så gør dig den tjeneste og giv dig selv tid til det! Den blog kan bare noget! Hun havde følgende opskrift på sådan en lasagne - og den blev mit udgangspunkt i en rigtig simrelasagne! - og ja, fra jeg fandt den gik der vist 2 måneder før jeg fik den lavet! Men nu er den lavet og den var god! - Husk at sætte god tid af. Jeg gik i gang kl. 9 og satte den i ovnen kl. 17 - og vi spiste kl. 18.


Ingredienser - 4-6 personer (vi havde til 2 gange aftensmad!)
  • 2 spsk olie (til at sautere løg og brune kød)
  • 2 løg
  • 4 fed hvidløg
  • 400 g hakket oksekød
  • 4 store gulerødder (eller 5-6 normale)
  • 4 stilke bladselleri
  • 1 ds. tomatpure (ikke dem på flaske - men de der dåser, som ikke har ændret sig siden vi var små)
  • 2 ds. hakket tomat
  • 4 dl. vand
  • 2 dl. rødvin (hvis vi har en rødvinsrest fryser jeg dem ned, og så er det jo bare at tage sådan et bæger op!)
  • 1 tsk. salt
  • 1 tsk. peber
  • 1 tsk. oregano
  • ½ pakke lasagneplader (jeg fik 3 lag - men det er jo afhængig af fad osv.)
  • 1 pk. mornaysovs (ja, den er købt - herhjemme spiser manden jo nemlig ikke ost...)
Vejledning
  1. Hak løg og hvidløg i tern, riv resten af grøntsagerne (ikke dem på dåse ;))
  2. Hæld olie i en høj gryde og når det er varmt sauteres løg og hvidløg i gryden.
  3. Hæld kødet i gryden og brun det rigtig godt - husk at det giver smag, så hvis det ikke er brunet nok mister man en masse smag!
  4. Tilsæt de friske grøntsager - du kan sagtens bruge andre slags oven i! (jeg skal helt sikkert prøve med snackpeber!) og rør godt rundt, så det hele blandes ind i hinanden (du skulle gerne have et skønt farveorgie lige nu!)
  5. Tilsæt tomatpure og lad det brænde af i bunden - ellers får du en lidt bitter smag - og rør det godt ind i grøntsagerne.
  6. Hæld de hakkede tomater i og rør godt rundt.
  7. Lad det koge op og sæt det derefter på simretemperatur - altså at det bobler stille.
  8. Efter ca. 10 minutter tilsættes vand og vin og rør godt rundt. (jeg synes ventetiden gør noget ved smagen!)
  9. Efter en times tid tilsættes krydderierne - jeg glemte egentlig krydderierne i første omgang, men synes bare det gav et eller andet, at det andet fik lov til at simre.
  10. Kig til det engang imellem og tilsæt evt. lidt væske, hvis det virker tør. Jeg havde ikke behov for at tilsætte noget!
  11. 1-1½ time før du vil spise samles lasagnen, jeg gør således: Mornaysovs i bunden, kødsovs, lasagneplader, kødsovs, lasagneplader, kødsovs, lasagneplader, kødsovs og mornaysovs (altså kun mornaysovs nederst og øverst.)
  12. Lad den falde lidt til (jeg lod den stå i 30 minutter - men det er jo frivilligt)
  13. Bag (det er vel egentlig at bage?) den i ovnen ved 200 grader i 30 minutter.
  14. Tag den ud og lade den stå i mindst 5 minutter før I sætter tænderne i den - jeg ved ikke hvorfor, men jeg mener det er noget med at den sætter sig bedst på den måde, og det smager bare bedre ;)

Det færdige resultat

Helt seriøs - jeg synes det ser lækker ud! - og det smagte bare super godt! Jeg synes virkelig, at det var en oplevelse at lave den her - ikke kun fordi at det er første simrelasagne nogensinde, men fordi det her virkelig var kvalitetstid mellem mor og Sputnik! Vi gik igang lige efter morgenmad og sammen fik vi gjort alt klart - dvs. han var med til at rive grøntsagerne og finde tingene frem (han elsker at lege med dåser, så da jeg sagde "Så skal vi have tomatpure - det er den lille dåse" kom han løbende med den!). Han hjalp med at hælde i og røre rundt - og ja, det var bare super fedt og han var så stolt!

Jeg glæder mig til næste gang den her skal laves - det er ikke lige hverdagsmad, da den tager en krig at lave, men den er ventetiden værd! Herhjemme blev den godkendt af både Sputnik og far!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...