tirsdag den 26. marts 2013

Marcipansnurrer med hindbær

Så er det vist efterhånden ret officielt... Vi (lærerne) bliver lockoutet... Hvor føles det bare slet ikke godt... Faktisk føles det hamrende uretfærdigt! Tænk lige at blive frataget min ret til at arbejde af min arbejdsgiver (vil lige være fair og sige, at mine nærmeste ledere og kommune altså opfører sig super fint og der absolut ikke er noget negativt at sige om dem!). Tænk at få smidt i hovedet hele tiden af regeringen og KL at man er doven og uengageret - at man lyver, laver myter... Ja... Så er det faktisk super hårdt at skulle på arbejde - men man gør det, fordi man elsker at undervise og man elsker sine elever...! Puha - nå, jeg lover at jeg nok skal holde vores lockout så vidt muligt væk fra bloggen (ud over måske små... udbrud ;))

Nå, men med hele den konflikt og hetz, som har været rettet mod os, tænkte jeg at mine kollegaer havde fortjent lidt forkælelse! Så til den sædvanlige torsdagsmødedag havde jeg bagt Marcipansnurrer med vanilje, Marcipansnurrer med kanel (som jeg ikke rigtig brød mig om - så dem slipper I for!) og de her underskønne, helt fantastiske Marcipansnurrer med hindbær! Jeg kan helt ærligt sige, at jeg har fundet min favorit! Nøj, hvor er de bare gode! Søde, skønne, bløde og så giver hindbærsmagen bare lidt syre og friskhed! De skal helt sikkert bages igen - og ja, jeg elsker den lyserøde farve!


Ingredienser
Gærdejen
  • 35 g gær
  • 4 dl. sødmælk (Jeg tror altså også man kan bruge en anden slags mælk)
  • 150 g smør
  • 1 æg
  • 2 spsk sukker
  • 750 g mel (Plus/minus lidt)
Remoncen
  • 150 g marcipan
  • 150 g sukker
  • 150 g blødt smør
  • 2 spsk frysetørret hindbær (små stykker)
  • 1 tsk frysetørret hindbærpulver
  • 1 tsk Naturlig hindbær ekstrakt fra Dr. Oetker (kan simpelthen ikke finde et link på selve produktet)

Vejledning
  1. Hæld smør og mælk i en gryde og varm det op, så smøret smelter.
  2. Køl mælkeblandingen ned så den er lunken.
  3. Smulder gæret i en (Kenwood-)skål og hæld den lunkne mælkeblanding i - rør godt rundt, så gæret opløses.
  4. Rør æg og sukkeret i mælkeblandingen.
  5. Tilsæt stille og rolig melet i mælkeblandingen - jeg brugte ca. 750 g.
  6. Ælt dejen godt til den er blød og lind. Den er forresten skøn at arbejde med!
  7. Lad den hæve tildækket ved stuetemperatur i 1 time.
  8. Rør/ælt imellem tiden remoncen sammen: Marcipan i små klumper, sukker, blødt smør, frysetørret hindbær, frysetørret hindbærpulver og hindbær ekstrakt samles i en skål og arbejdes godt ind i hinanden.
  9. Rul dejen ud i 50x60 cm med en højde på 0,5 cm.
  10. Smør remoncen ud på halvdelen af dejen - altså 25x60 cm.
  11. Bøj dejen på midten, så den del uden remoncen kommer over den del med remoncen.
  12. Del dejen i 16 dele - jeg deler på midten (2), på hver af deres midte (4), på hver af deres midte (8) og til sidst på hver af deres midter (16). Hvert stykke bliver ca. 3,75 cm bredt og 25 cm langt.
  13. Skær hvert stykke op i midten og op til 2-3 cm fra toppen.
  14. Sno de to stykker ind i hinanden (startende ved toppen)
  15. Lav en "knude" på den snoede dej! - er du i tvivl om hvordan punkt 12-15 laves, så tjek Louises opskrift ud - hun har den sejeste metodevisning jeg har set!
  16. Lad dem hæve på pladen i 45 timer
  17. Bag dem i ovnen i 15 minutter ved 200 grader!

Det færdige resultat


Den smager simpelthen himmelsk - manden er lige så vild med den som jeg er! De er måske ikke lige frem hurtige at lave, men det er absolut ventetiden værd og de bliver kønnere efterhånden som rutinen rammer en!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...