tirsdag den 5. marts 2013

Kakaocookies med tripelchokoladechunks - fordi nogle gange fortjener man at blive forkælet!

Nogle gange fortjener man virkelig at blive forkælet... - og i dag er en af de dage! Som I måske har fået med, har Sputnikken bøvlet rigtig meget med betændelse, i form af mellemørebetændelse og simpel betændelse i øret. Derfor besluttede ørelægen i mandags at i Sputnikken i dag skulle lægges i narkose og have dræn i øret! AV den gjorde ondt på mor! Det værste jeg indtil videre har prøvet i mit liv er uden tvivl at skulle lægge min søn i narkose - tusind tanker der flyver, og ja, det tager kun 5 minutter at lægge dræn i et sæt ører - men det føles som evighed! Evigheder, hvor man føler at man intet kan gøre for at være der for ens guld! Håber det er sidste gang, at mit barn skal lægges i narkose! *SNØFT*

Vi kom hjem og Sputnikken fik noget at spise (Læs: MEGET) - man må ikke spise noget fra 6 timer før og drikkelse stopper 2 timer før... Så han var godt sulten, og da han var ved at vågne op fra narkosen tyllede (ja, det gik stærkt!) han en hel drikkedunk saft... Men efter alt det kom han i seng og sov i 3-4 timer (ja det er lidt vildt) - det må have været narkosen der stadig virkede!

Efter alt det bestemte mor sig for, at far, mor og Sputnikken skulle forkæles - og hvorfor så ikke prøve at eksperimentere lidt med nogle kakaocookies! Jeg har længe haft lyst til sådan en småkage, men har endnu ikke set en opskrift, som jeg tænkte: DEN SKAL DET VÆRE! Så jeg endte med at lave min egen - baseret på opskrifter som denne fra Annas kage og denne fra fantastiske Mad med hjertet! - og jeg synes faktisk slet ikke at det blev så dumt! Sputnikken og manden min godkendte dem heldigvis ;) Jeg fik 32 cookies ud af opskriften!

Ingredienser
  • 1 æg
  • 150 g blødt smør
  • 180 g mel
  • 2 spsk kakao
  • 190 g brun farin
  • ½ tsk salt
  • 1 tsk. vaniljepulver
  • 100 g hvid chokolade
  • 75 g lys chokolade
  • 75 g mørk chokolade
  • 100 g mandler

Vejledning
  1. Bland mel, kakao, farin, bagepulver, salt og vaniljepulver i en skål og rør det godt sammen, så det giver en nærmest ensartig farve - jeg bruger kenwooden!
  2. Hak mandlerne og hak/skær chokoladen, så de får en ca. størrelse på 5 x5 mm. - det giver de der gode chunks!
  3. Hæld mandler og chokolade i den tørre blanding - eller bare i kenwooden, og lad det blive rørt rundt sammen, så mandler og chokolade er godt fordelt og har melblandingen rundt om sig.
  4. Hæld det bløde smør i og rør godt rundt - det tager lidt tid før at kenwooden først får det hevet fra hinanden, men det kommer!
  5. Tilsæt ægget når du synes at dejen begynder at hænge lidt sammen. Rør godt til dejen er ensformig - udover de store chunks!
  6. Brug en spiseske eller hænderne til at lave små kugler (behøver ikke at være helt runde - bare det er samlet lidt) og placer på pladen. Jeg havde 16 på hver - og der havde ikke været plads til flere, uden at de havde smeltet sammen!
  7. 10-12 minutter i ovnen ved 180 grader
  8. Lad dem køle lidt før der bliver smagt på dem - og så er de klar!
Det færdige resultat

 
Man må sige at den her opskrift ramte helt plet - selvom det var en sammensmeltning af flere og allerførste gang! Så er super glad for resultat og hvor er det bare dejligt at blive husket på, hvorfor cookies er så skønne at lave: De er nemme, hurtige og smager fantastiske! Kan kun anbefale at I prøver den!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...