torsdag den 14. marts 2013

Fantastisk hjemmelavet koldhævet pizza med skøn hjemmelavet tomatsovs og dejlig hjemmelavet creme fraiche dressing

Vi elsker pizza herhjemme - især er vi vild med den lokale pizzapushers pizzaer! Jeg siger jer: Det smager sindssyg godt! - mennnnn det er jo også hammerdyrt i længden og som I nok har fanget er jeg ret glad for at spare! Så hvad er svaret? Jo, det er da simpelt! Man bager dem selv! Det har jeg bare ikke rigtig gjort mig i... Jeg har faktisk en ret uheldig historie omkring lige præcis pizzabagning... Det eneste jeg vil sige til det er, at det kan godt være at man kan udskifte gær med bagepulver... Men det betyder ikke at man kan skifte den udskiftede bagepulver ud med natron - bare fordi man nogle steder kan skifte bagepulver ud med natron... Så alt i alt: Gær kan ikke skiftes ud med natron i pizzadej!

Nå, men så skete der det, at jeg bestemte mig for, at jeg SKAL lære at lave pizza fra bunden! Så jeg søgte lidt hist og pist og faldt over et par gode hjemmesider. Her i blandt fandt jeg denne hjemmeside! Den har en masse opskrifter, men vigtigst af alt har den opskriften på en god pizzadej, en god tomatsovs og en god creme fraiche-dressing! Eller de så rigtig gode - og nu efter jeg har tilpasset og afprøvet dem, kan jeg kun sige at det er så lækker en dej, så smagfuld en tomatsovs og en virkelig fin dressing! Jeg har ændret lidt i det og tilpasset den vores familie og jeg kan kun sige, at det var en kæmpe succes!  - så mor her ikke bare glad - mor er super glad!

Hjemmelavet koldhævet pizzadej - 2 pizzaer (der var nok til 3 personer første aften og rester til et halvt måltid dagen efter eller frokost!)

Ingredienser
  • 10 g gær
  • 2 dl lunken vand
  • 4 spsk olie
  • 40 g smør
  • 2 tsk salt
  • 400 g mel
Vejledning
  1. Opløs gæret i vandet
  2. Hæld mel, salt og smør i en skål.
  3. Hæld olie i vandet og tilsæt derefter melblandingen i vandet
  4. Ælt dejen rigtig godt - jeg bruger først Kenwooden og derefter bruger jeg ælte-øvelsen til at ælte dejen godt!
  5. Lad den stå og hæve ved stuetemperatur i et par timer.
  6. Dæk den til med wrap og stil den et koldt sted i mindst 18 timer - min fik 24 timer og den var super god!. Nogle bruger køleskabet (vi snakker altså max 5 grader) vi bruger bare et bestemt sted i køkkenet... Ja så koldt er der det sted!
  7. 30 minutter før brug tages dejen ud til stuetemperatur.
  8. Tænd ovnen - jeg har den på 300 grader, og det tager altså tid, i alt fald for min ovn, at nå den temperatur...!
  9. Del dejen i to og rul dem ud direkte på en ren bageplade - når først grebet er der, tager det super kort tid og er super nemt!
  10. Læg tomatsovs, fyld og ost samt evt. oregano på.
  11. 7-9 minutter ind i den voldsomt varme ovn ved 300 grader (eller hvad max er - min kan gå lidt længere, men jeg har det bedst med 300 grader - spørg mig ikke hvorfor, for jeg aner det ikke) og hold undervejs øje med pizzaen!
  12. Tag den ud og af pladen, skær den ud - hæld evt. dressing og salat på (Jeg elsker det!) SPIS!

Tomatsovs - så nem!

Ingredienser
  • 1 ds. hakket tomat (eller hvis du har en masse ekstra tomater liggende)
  • 2 spsk olie
  • 1 fed hvidløg
  • 1 tsk salt
  • 1-2 tsk oregano.
Vejledning
  1. Skær bund af hvidløget og pil "skindet" af den
  2. Hæld alle ingredienser (tomat først) ned i blenderen og blend til den har sådan en lidt ensartet sovs!
  3. Fordel på pizzaerne (så bliver det da ikke meget nemmere... Tog vist max 5 minutter!)
 Creme Fraiche-dressing - laves dagen før, for så er den først rigtig rigtig god!

Ingredienser
  • 1 dl. mayonnaise
  • 1½ dl creme fraiche
  • 1 tsk salt (efter smag)
  • 1 drys peber (efter smag)
  • 1 tsk sukker (efter smag)
  • 1 spsk citronsaft (efter smag)
  • ½-1 håndfuld frisk hakket purløg

Vejledning
  1. Bland alle ingredienser sammen.
  2. Hæld i noget der kan lukkes ordentligt, og lade dressingen tage smag til næste dag - hvor den så bruges på pizzaen! (den er altså arbejdet værd!)
Det færdige resultat!



Den smagte super godt! Altså virkelig super godt! Det var så nemt på dagen - og  havde et par børn til at hjælpe med at hælde fyld på... Alle var vilde med den og det er absolut ikke sidste gang at den pizza blev lavet!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...