torsdag den 28. februar 2013

Eksperiment del 1: Hjemmelavet morgenmüsli - fordi det er billigere og bedre!

Jeg har aldrig været til det der morgenmad... Faktisk har jeg altid synes at det var lidt træls og efter jeg flyttede hjemmefra droppede jeg det lidt - faktisk droppede jeg det ret meget, indtil jeg blev gravid med Sputnikken... Og efter jeg havde født... Så droppede jeg det egentlig igen... Tanken var egentlig at det skyldes, at det enten er meget meget kompliceret og tager tid, hvis det skal gøres ordentlig og smage godt - eller også er det bare rigtig, rigtig, rigtig kedelig... Ex. havregrød... (og ja, jeg synes havregryn er kedeligere...)

MEN så nåede Sputnikken den alder hvor fast føde indtages, og så bliver mor altså nødt til at spise med Sputnikken - det er ligesom god bordskik herhjemme! (det er vi begge vokset op med) og så er der jo intet andet for... Og så skete der det, at vi fandt en müsli vi godt kunne lide! Men... Det bliver i længden ret dyrt, når en pakke koster over 200 kroner for lidt over 300 gram... "Av av" råbte pengepungen!

Men så var det så, at jeg i søndags fik den skøre ide at lave müsli selv! Så ved jeg hvad der er i, det er billigere og måske ligefrem sundere?

Jeg kiggede i mine skabe og fandt frem til at den skulle bestå af havregryn, mandler, tranebær, honning og ja... så listede der sig også lige lidt vaniljepulver i! - Og det blev super godt! - mennnnn i weekenden vil jeg lige prøve uden tranebær - for at se om det giver mere i forbindelse med kalorierne!

Ingredienser
  • 100 g Havregryn
  • 50 g mandler
  • 50 g tørrede tranebær
  • 1 spsk honning
  • ½ tsk vaniljepulver (ikke sukker)
Vejledning
  1. Sæt panden på komfuret og sæt den på middelvarme (4).
  2. Hæld med det samme havregryn i panden og rør rundt engang imellem.
  3. Hak mandler og tranebær
  4. Hæld mandler og tranebær i havregrynene og lad det blive sprødt - ikke brunt!
  5. Tilsæt honning og rør det godt sammen - det tager måske lidt tid, men det er nok til at alt bliver smurt godt ind.
  6. Tilsæt vaniljen - og der kommer hurtigt den mest fantastiske duft nogensinde! Så godt!
  7. Rør godt!
  8. Hæld den varme sprøde masse hen i en bradepande, hvor der er et stykke bagepapir i.
  9. Lad det køle.
  10. Når det er koldt hældes det i en lufttæt beholder
Det færdige resultat



Hver aften, når jeg gør Sputnikkens morgenmad klar (måler 1 dl havregryn af og 1,8 dl vand) er jeg begyndt at måle min müsli af - 30 gram - og det er nok til at der i hver mundfuld morgenmad er en fantastisk mundfuld müsli! - og jeg elsker smagen, jeg elsker hvor lækker den ser ud og jeg elsker at den dufter helt fantastisk! Jeg har glædet mig til at skulle have morgenmad hver morgen og jeg har nydt hver mundfuld!

Ja... Herhjemme er den blevet et hit! Selv manden foretrækker min müsli frem for hans ynglingsfærdigkøbte müsli! (det er meget stort!)


Mennnn selvom at den er mere end godkendt skal der stadig eksperimenteres lidt endnu ;) Man kan aldrig få for mange opskrifter på en god müsli - vel? ;)

Ingen kommentarer:

Send en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...